Rein Alberts, de kleinzoon van vroegere kruidenier Hein Alberts, heeft zijn winkel uitgerust met nieuwe winkelwagens. Het zijn smart winkelwagens die een eerste stap zijn naar de smart supermarkt die Rein Alberts voor ogen heeft.
Rein Alberts, eigenaar van supermarkt RA besteedt extra geld aan buitengewoon slimme winkelwagens die de winkelervaring van zijn klanten kunnen verbeteren. De winkelwagens zijn voorzien van bluetooth waardoor ze tot op tien centimeter nauwkeurig herkend worden in de supermarkt.
Wanneer de winkelwagen voorbij een product komt dat in de aanbieding staat, zal de klant via het kleine scherm dat erop gemonteerd staat, hiervan melding krijgen. Zo zal hij nooit meer een aanbieding missen. De sensoren werken trouwens op batterijen. Deze worden opgeladen met stroom die opgewekt wordt via de wielen van de winkelwagen.
Het systeem analyseert ook hoeveel mensen er aan de kassa zullen komen. Zo kan er preventief een extra kassa geopend worden en wordt het aantal kassamedewerkers op elk moment geoptimaliseerd.
“Het gebruikgsgemak van de klant is niet het enige wat ondersteund wordt,” legt Rein Alberts ons uit, “de routes van de winkelwagens worden geanalyseerd en bovendien wordt ook vastgelegd welk product op welk moment in de winkelwagen gelegd wordt. Aan de hand van deze analyses kan ik ervoor zorgen dat de klanten minder tijd in de winkel besteden zodat het hele winkelgebeuren efficiënt verloopt en kan ik de winkelroutes optimaliseren. Goed voor de cijfers van de winkel ook, dus. De aankoop van de winkelwagens past in ons toekomstbeeld van een smart supermarkt, maar zo ver zijn we nog niet. Ik zal er persoonlijk voor zorgen dat de overgang geleidelijk aan verloopt zodat onze klanten niet afgeschrikt worden.”