Het VVV informatiepunt van Juinen roept de hulp in van een digitale assistent. Deze zal algemene informatie kunnen geven over de toeristische bezienswaardigheden in Juinen, maar ook over de lokale hotels en restaurants. De digitale assistent zal werkkracht Paula Addinga aanvullen bij haar taak.
VVV Juinen investeert in een digitale assistent die net zoals baliebediende Paula Addinga vragen van toeristen zal beantwoorden. De assistent is een vaste informatiezuil, die zich vlak aan de ingang van het VVV-kantoor bevindt. De werking ervan is gebaseerd op een zoekmachine zoals Google, maar dan zeer lokaal gericht.
Mevrouw Addinga is tevreden over haar nieuwe digitale collega: “Omdat we beperkte openingstijden hebben, kunnen we niet elke toerist helpen die hier bijvoorbeeld tijdens weekdagen langskomt. De momenten dat ik afwezig ben, kunnen ze terecht bij de informatiezuil. Ze werkt op basis van spraaktechnologie en zoekt in de lokale database naar antwoorden op de vragen die haar gesteld worden. Bovendien is de zuil meertalig: ze detecteert de taal die de persoon spreekt en als deze begrepen wordt door de interne computer zal de vraagsteller ook in eigen taal een antwoord krijgen.”
De zuil is verbonden met meerdere websites van lokale handelaars, restaurant- en hotelhouders en lokale bezienswaardigheden zodat alle informatie kan gegeven worden aan de voorbijkomende toerist. Ook staat ze in verbinding met de livestreamdiensten van de busdiensten, het treinstation en de luchthaven.
Uniek is dat de lokale bloggers ook een aanvraag kunnen indienen om verbonden te worden met het systeem zodat zij verdoken plekjes kunnen aanraden aan de mensen die onze stad bezoeken. Zo werkt de informatiezuil niet enkel als gids, maar ook als “local” die je de stad doet beleven alsof je er zelf woont.