Het was even slikken voor lokale postbode Hein Wiersma toen hij te horen kreeg dat hij kon kiezen tussen zijn werk volledig opgeven of parttime in het sorteercentrum blijven werken. Een groot deel van zijn werk wordt namelijk ingenomen door de kersverse drone-bezorgrobot.
Een deel van het werk wordt bij het Nederlandse postbedrijf NLPostJuinen vervangen door drone-bezorgrobots. Het voordeel is dat drone-bezorgrobots sneller werken én dat ze de pakketjes in de achtertuin van de ontvanger kunnen droppen wanneer deze niet thuis is.
Zaakvoerder Jochem van NLPostJuinen is alvast blij met de vooruitgang: “Onze drone-bezorgrobot kan pakketjes tot vier kilogram afleveren. Ze zijn voorzien van een GPS-systeem dat op één centimeter na nauwkeurig de locatie van het toestel kan bepalen. Uit testen bleek dat pakketlevering vijf keer sneller gebeurde met behulp van drone-bezorgrobots dan met onze eigen bezorgers dus hebben we besloten om alle pakketpost voortaan met de robots uit te voeren. Het is niet de bedoeling dat alle personeel weggaat, voor de meesten zorgen we voor een heroriëntatie binnen het bedrijf.”
Die heroriëntatie klinkt mooi, maar is dat ook echt zo? Hein Wiersma is al dertig jaar in dienst bij NLPostJuinen en kreeg het voorstel om halftijds in het sorteercentrum te gaan werken. “Het is een ramp,” zo zegt hij, “ik ben al twintig jaar postbode. Het werk in het sorteercentrum, dat ik doe voor ik van start ga met de bedeling, is de saaiste kant van het werk. Ik hou ervan om op ronde te gaan en het contact met de mensen te behouden. Ik overweeg sterk om het voorstel te weigeren en elders aan te slag te gaan… maar op mijn leeftijd wordt dat niet zo vanzelfsprekend.”
Hoeveel drone-bezorgrobots er uiteindelijk zullen gebruikt worden en hoeveel banen er zullen sneuvelen, is voorlopig nog onduidelijk.